Jak rozpoznać uszkodzenie tylnej belki skrętnej?

15617145437_f7112ca360_bPojazdy francuskich producentów, takich jak Peugeot, Citroen czy Renault, wyposażone są w rozwiązanie zwane tylną belką skrętną. Zapewnia ona lepsze panowanie nad autem w zakrętach, a także przyczynia się do wzrostu komfortu jazdy. Jednak jest również solą w oku kierowców, którzy posiadają już nieco wiekowe auta, zwłaszcza jeśli te były eksploatowane na drogach niezbyt dobrej jakości. Dziś podpowiemy jakie objawy mogą świadczyć o uszkodzeniu tylnej belki i konieczności jej naprawy.

Proces degradacji tylnego zawieszenia wyposażonego w belkę skrętną jest długi. Nie jest to z pewnością uszkodzenie, które powstaje z dnia na dzień, ani nawet z miesiąca na miesiąc. Dlatego mamy dość czasu by w porę zareagować, a dzięki temu znacznie obniżyć koszty późniejszej naprawy. Sprawdźmy więc jakie objawy w kolejnych stadiach zużycia daje tylna belka. Peugeot 206, jeden z najpopularniejszych modeli tego producenta, informuje nas bardzo wyraźnie o problemach z zawieszeniem. Objawia się to poprzez wyraźne stuki, skrzypienie lub piszczenie, słyszalne początkowo tylko przy niskich prędkościach. Objawy wzmagają się podczas jazdy po drogach wyboistych, podczas przejeżdżania progów zwalniających, lub wpadnięcia jednego z tylnych kół w dziurę.

Jeśli w naszym pojeździe ma już miejsce powyższa sytuacja, nie czekajmy. Zwlekanie spowoduje, że uszkodzeniu ulegną kolejne elementy zwieszenia i ostatecznie konieczna będzie jego kompletna wymiana, co nie jest tanim zabiegiem. Tymczasem o wiele taniej wyjdzie nas regeneracja tylnej belki. Peugeot 206 jest autem, w którym taka operacja nie jest trudna, a więc również koszty nie będą wielkie. Wszystko jednak zależy od pory, w jakiej zgłosimy się do warsztatu. Jeśli bowiem przegapimy moment, gdy słychać już pierwsze wyraźne sygnały zużycia mechanizmu belki skrętnej, zaczniemy zauważać że samochód zaczyna zachowywać się nieco niestabilnie na drodze. Zwłaszcza podczas jazdy w zakrętach i łukach może następować swoiste wrażenie uciekania tyłu pojazdu na boki. Na tym etapie uszkodzeniu mógł już ulec wahacz belki, a to implikuje dodatkowe koszty. W skrajnym przypadku może dojść do tak poważnego zachwiania geometrii tylnego zawieszenia, że skończy się to dla nas utratą kontroli nad autem i wypadkiem.

Konkluzja powinna być oczywista: Nigdy nie lekceważmy objawów, jakie daje uszkodzona tylna belka. Peugeot, który znany jest z problemów z powyższym elementem, pozwala też na przeprowadzenie regeneracji belki skrętnej, która jest o wiele tańsza niż wymiana. Jeśli jednak doprowadzimy zawieszenie do tak złego stanu, że samochód na prostej drodze zacznie zostawiać cztery ślady, to na tanią naprawę nie będziemy mieli co liczyć.