Większość produktów można określić, jako produkty sezonowe – popyt na nie nie jest równy przez cały rok. Powoduje to, że sklepy zaopatrują się w dużą ilość towarów przed spodziewanym szczytem sezonu, a po sezonie zostają z niesprzedanym towarem, który już w kolejnym sezonie będzie niemodny lub wejdą nowe rozwiązania techniczne. W konsekwencji taki niesprzedany towar to duża strata dla sklepów lub producentów. Szczególnie tendencję tę widać w branżach, w których technologia zmienia się bardzo szybko – komputery, telefony, a także sprzęt sportowy.
Nie inaczej jest w branży rowerowej, w której sezon trwa od wczesnej wiosny do późnego lata, czyli do sierpnia, być może września. Właśnie wtedy, pod koniec sezonu, warto zapolować na korzystne wyprzedaże. Producenci doskonale wiedzą, że w kolejnym sezonie dany sprzęt straci na wartości. Poza tym, magazynowanie towaru generuje ogromne koszty. Dlatego często lepiej pozbyć się towaru sprzedając go bez marży, a nawet z lekką stratą, niż wyrzucić lub trzymać do kolejne zimy.
Taka polityka firm jest szansą dla nas, dla konsumentów. Znając sezonowość poszczególnych produktów, jesteśmy w stanie określić, kiedy dane rzeczy będą najtańsze! We wspomnianej branży rowerowej sprzęt najlepiej kupować na jesień i zimą. Oczywiście takie zakupy mają drugą stronę medalu, ponieważ… po co komu rower zimą, skoro jeździ się latem?
Cóż, jeżeli nie przeszkadza nam, że w kolejnym roku zostanie wypuszczona nowa linia danego produktu – śmiało możemy korzystać z wyprzedaży. Możemy zaoszczędzić kilkadziesiąt procent kupując daną rzecz i wkładając do szafy w oczekiwaniu na pełnię sezonu.
Aby nie dać się nabrać na wyprzedaże, które tak naprawdę nimi nie są, warto znać ceny towerów (śledzić je na bieżąco) lub korzystać ze stron, które mają możliwość porównywania ceny konkretnego produktu w czasie. Dzięki temu unikniemy pułapki i nie damy się złapać na „wieczną promocję”, czyli tak naprawdę brak jakiejkolwiek promocji. A tak naprawdę, jeżeli rzeczywiście potrzebujemy jakiejś rzeczy, to doskonale sobie zdajemy sprawę z tego, ile kosztuje, więc od razu zauważymy, gdy dany towar zostanie przeceniony. Trochę wprawy i bez problemu można zostać mistrzem wyprzedaży!